Wdrożenie w procesie produkcji systemów wentylacyjnych

Brak przyczepności farby na elementach aluminiowych. Odpryskiwanie farby przy wierceniu otworów oraz osadzaniu tulei nitowych. Reklamacje od klientów. To trzy główne problemy, które występowały w procesie przygotowania powierzchni do lakierowania na linii produkcji elementów systemów wentylacyjnych.

Brak przyczepności farby na elementach aluminiowych. Odpryskiwanie farby przy wierceniu otworów oraz osadzaniu tulei nitowych. Reklamacje od klientów. To trzy główne problemy, które występowały w procesie przygotowania powierzchni do lakierowania na linii produkcji elementów systemów wentylacyjnych. Poniżej przedstawiamy proces, który po serii udanych testów doprowadził do pełnego wdrożenia produktów Kairos.

Proces przygotowania powierzchni do lakierowania:

Myjka natryskowa, automatyczna, dwustrefowa – mycie z fosforanem, płukanie. Wysokie temperatury pracy- 55-60°C. Na energochłonność procesu zawsze zwracamy szczególną uwagę. W tym zakładzie, aby zagrzać kąpiel do wymaganej temperatury i rozpocząć malowanie ok 6.30, sterownik załączał grzałki elektryczne około godziny 1.00 w nocy, które pracowały pod obciążeniem przez kolejne 5:30h.

Myte detale:

elementy układów wentylacyjnych wykonane ze stali, ocynku i aluminium.

Stosowane środki:

klasyczne fosforanowanie.

Problemy

  • Brak przyczepności farby na elementach aluminiowych.
  • Odpryskiwanie farby przy wierceniu otworów oraz osadzaniu tulei nitowych.
  • Reklamacje od klientów.

Propozycja i proces wdrożenia rozwiązania Kairos:

Klient przesłał do naszego laboratorium próbki elementów wykonanych z różnych materiałów, które są poddawane lakierowaniu. Otrzymane elementy składały się z kilku materiałów. Zwykle przy takim miksie (stal, ocynki, aluminium) proponujemy rozdzielenie obróbki metali białych od stali.

W tym przypadku nie było to możliwe ze względu na ograniczenia inżynieryjne urządzenia myjącego. Laboratorium Kairos stanęło przed wyzwaniem takiego doboru parametrów obróbki chemicznej, aby uzyskać odpowiednio wysokie trawienie tlenków z powierzchni aluminium i ocynkowanych elementów, a jednocześnie uniknąć nałożenia zbyt grubej powłoki konwersyjnej na stali.

Testy laboratoryjne przeprowadzone przy użyciu produktu Kairo-SURF PF AR zakończyły się powodzeniem i obrobione próbki zostały odesłane do klienta. Po polakierowaniu i przeprowadzeniu własnych testów jakościowych zapadła decyzja o rozpoczęciu testów na skalę przemysłową.

Linia została wyczyszczona przed napełnieniem. Roztwór o stężeniu 0,7 % oraz temperaturze 26 °C był gotowy do mycia pierwszych elementów w ciągu około 1 godziny od zalania.

Umyte elementy aluminiowe zostały pomalowane i następnie nawiercone w celu osadzenia tulei gwintowanych.

Nie stwierdzono odprysków farby podczas wiercenia czy osadzania tulei. Jeden z elementów został celowo dodatkowo zarysowany ostrzem wiertła, aby sprawdzić przyczepność farby. Efektem był brak odprysków. Wykonana siatka nacięć również pokazała wysoką przyczepność farby.

Efekty po wdrożeniu

  • usunięcie problemów z przyczepnością farby na aluminium
  • prawidłowa obróbka elementów stalowych, ocynkowanych i aluminiowych w jednym procesie
  • skrócony o połowę czas nagrzewu  kąpieli

 


Elementy aluminiowe po myciu i suszeniu. Na pierwszym planie odlewy alu. Widoczna niebieskawo-złota powłoka konwersyjna

Profil aluminiowy po myciu z powłoką konwersyjną

Profil aluminiowy po lakierowaniu z osadzonymi tulejami gwintowanymi. Brak odprysków lakieru przy krawędziach tulejek

 Profil aluminiowy po lakierowaniu, z nawierconymi otworami – brak odprysków przy wierceniu. Dodatkowo celowe zarysowanie powłoki wiertłem – brak odprysków wokół śladu.