W trakcie lakierowania powierzchni, można popełnić wiele błędów zarówno w przygotowaniach powierzchni metali do lakierowania jak i nakładaniu lakieru. W efekcie nie uzyskujemy idealnie gładkiej i równej powłoki lakierniczej, ulega ona szybkiej degradacji lub odpryskiwaniu. Co zrobić aby uniknąć błędów? Postaramy się wyjaśnić najczęściej spotykane problemy, a z racji specjalizacji naszej firmy w zakresie przygotowywania powierzchni, skupimy się na tym obszarze.
- Tzw. rybie oczy (z ang. fish eyes) – czyli owalne zagłębienia w powierzchni farby, które najlepiej widać pod światło. Są efektem błędnego przygotowania powierzchni, na której zostały resztki olejów i wosków, element nie został do końca wysuszony lub na powierzchni pomiędzy suszeniem elementów, a lakierowaniem wytrąciła się wilgoć z powietrza. Najczęściej spotykamy się z przypadkami niedokładnego mycia i niewłaściwego odtłuszczenia powierzchni.
- Środki zaradcze
- sprawdzenie skuteczności przygotowania powierzchni (parametrów pracy – stężenie, temperatura, czas mycia)
- sprawdzenie dokładności suszenia (temperatura, czas) i możliwości przenoszenia wody po płukaniu w zakamarkach detali
- zapobieganie kondensacji wilgoci z powietrza – unikanie zmian temperatury w pomieszczeniu lub wilgotności.
- Środki zaradcze
- Niedokładne oczyszczenie powierzchni z białej korozji z ocynkowanych elementów, pozostawia grudki tlenków cynku i w efekcie nierówną powłokę lakieru. Dodatkowo, powstaje ryzyko gazowania i następnie igiełkowania.
- Środki zaradcze
- mechaniczne usuwanie białej korozji poprzez delikatne szlifowanie lub obróbkę strumieniowo-ścierną (np. korundowanie). Są to metody czasochłonne i mogą uszkadzać powierzchnię ocynku.
- chemiczne trawienie warstwy tlenków.
- przyjmowanie tylko materiału dobrej jakości
- Środki zaradcze
- Kolejnym przykładem jest tzw. igiełkowanie (z ang pin-holing) czyli niewielkie zagłębienia powstałe po pęcherzykach gazu. Przypominają nakłucia szpilką. To kolejny efekt niedokładnego oczyszczenia powierzchni lub uwalniania gazów zamkniętych w porach czy to ocynku ogniowego lub warstwie korozji. Może być również powodowany zbyt dużą wilgocią lub zawartością oleju w sprężonym powietrzu.
- Środki zaradcze
- sprawdzenie skuteczności przygotowania powierzchni (parametrów pracy – stężenie, temperatura, czas mycia)
- uprzednie odgazowanie elementu poprzez wygrzanie go w temperaturze ok 220-230 °C
- sprawdzenie skuteczności osuszacza na układzie sprężonego powietrza lub jego instalacja albo dodatkowych filtrów.
- Środki zaradcze
- Wtrącenia na powierzchni – zanieczyszczenia z powietrza, z łańcuchów transportowych lub wzbudzone pyły podczas transportu wewnętrznego.
-
- Jedynym sposobem jest zachowanie porządku na hali produkcyjnej. Doskonale rozumiemy, jak trudny do warunek 😉 z drugiej strony nie każdy potrzebuje tzw. clean room’u.
-
- Na samym końcu napiszemy o słabej adhezji (przyczepności) powłoki lakieru. Najczęstsze przyczyny to niewłaściwa obróbka chemiczna powierzchni, przegrzanie farby, ewentualnie zbyt krótka polimeryzacja.
- Środki zaradcze
- sprawdzenie skuteczności przygotowania powierzchni (parametrów pracy – stężenie, temperatura, czas mycia)
- stosować się do zaleceń producentów farb proszkowych dotyczących temperatur i czasów polimeryzacji.
- zweryfikować temperaturę podawaną przez sterownik pieca – sprawdzić pirometrem temperaturę na elementach w piecu.
- Środki zaradcze
W wadach lakierniczych bezpośrednio związanych z przygotowaniem powierzchni, nasze produkty będą w stanie rozwiązać problem. Oprócz perfekcyjnego przygotowania powierzchni, a nawet skrócenia całego procesu, produkty KairoSurf pozwalają na oszczędności energii – przygotowanie powierzchni odbywa się w 25°C. Oferujemy bezpłatną pomoc we wdrożeniu i doradztwo na każdym etapie.